Publisert på

Tips T1 og T2 skiftesone

Hvordan få best mulig skiftetid mellom svømming og sykkel, og sykkel og løpingen til slutt. Også kalt T1 og T2.

Skiftesone T1

T1 skiftesone (fra svømming til sykkel)
1. Mens du løper til T1 ta av deg øverste del av våtdrakten, svømmebriller og hette, Drakten du sykler og løper med har du under våtdrakten

Inn til T1 fra Svømming

2. For å få vatdrakten lettest mulig helt av kan du smøre litt vaselin på foreks føttene og nederst på beina, da glir den lettere av.

3. Ta på deg hjelmen mens du tar av deg våtdrakten

4. Dropp sokker i sykkelskoene, går du til innkjøp av triathlon sko blir det også lettere å få på skoene, skoene anbefales at de også allerede er festet på pedalene, så når du er ute av T1 hopper du på sykkel og tar på deg skoene mens du triller på sykkelen, dette krever litt trening

Våtdrakten tas av samtidig som hjelmen tas på

Tuddal Tri 2014

T2 skiftesone(fra sykkel til løp)

1. Husk å gå av sykkel før skiftesonen og løp med sykkelen til plassen din

2. Husk plassen din så du ikke roter med å finne denne i full fart under løpet

3. De fleste tar av sykkel skoene før skiftesonen og løper barbeint med sykkelen, slik at sykkelskoene fortsatt sitter på sykkelen

4. hjelmen tas fort av og legges på riktig sted i sonen, ofte er det egne bokser du skal legge skifteting i. 

5. Dropp sokker her også hvis du ikke må ha de på , må du ha de på må du for all del legge de ordentlig slik at det blir lett å ta på, anbefaler ikke vanlig tennis sokker, invester i ordentlig løpesokker. 

6. Kjøp deg hurtigsnører hvis du ikke har det, bare der sparer du 30sek, på å slippe å knyte skoene dine, dette får du for under 100 lappen.

7. Skal du absolutt ha på deg sokker kan du vurdere om du vil sitte å ta på disse.

Husk dette bør trenes på! Du sparer lett 1-2min om du ikke har tenkt på noe av dette før. 

 

Legg igjen en kommentar